Koiran matokuuri ja testi

Kun koirat olivat saaneet 3 x matokuurin kahden viikon välein ja viimeisemmästä oli kulunut 2 viikkoa, oli aika kerätä näytteet testiä varten.

Matokuuri

Kun koirat olivat saaneet 3 x matokuurin kahden viikon välein ja viimeisemmästä oli kulunut 2 viikkoa, oli aika kerätä näytteet testiä varten.

Testi

Otin tiistaina, keskiviikkona ja torstaina nokareet lasipurkkiin ja vein sen torstaina lääkäriin. Testitulos tuli seuraanvan viikon perjantaina (eli tänään) sähköpostilla ja tulos oli negatiivinen.

Matotesti
Olen tuosta piilottanut testin numeroa, omaa nimeäni ja eläinlääkärin nimeä. Ihan vaan siltä varalta, että niiden laittamisesta nettiin tulisi ongelmia jossain muodossa.

Eli kolmen kerran setti puri hyvin ongelmaan.

Matotestin hinta

Testi maksoi 45€.

Jos on useampi koira, niin halvemmaksi tulee ainakin negatiivisissa tapauksissa ottaa testi. Minulla meni 3 pakkausta matolääkettä. Sitä jäi yksi pilleri seuraavaan kertaan. 3 x 20 = 60€ ja kolmannella kerralla tarvitsi ostaa vain 2 pakkausta kun aikaisemmin jäänyt oli.

Jos taas on matoja, niin tietää ainakin täsmälääkkeen mitä antaa koirille.

Mickielle pari vuotta sitten eläinlääkäri kertoi lääkkeen, jota en olisi tullut ostaneeksi muutoin. Olisi varmaan ollut muitakin toimivia merkkejä, mutta eipä tarvinut miettiä. Vein kikkareipurkin silloinkin eläinlääkärille.

Näytteessä todettiin sekä suolinkaisia (toxocara) että
hakamatoja. Madotus Canex-lääkkellä kaksi kertaa viikon
välein ja sitten 2 viikon välein 3-5 kertaa.

Yllä on siis Mickien parin vuoden takainen case. Senkin hinta oli n. 45€ tuolloin vuonna 2018.

Nyt tilanne siis hyvä ja pitänee 3 kuukauen kuluttua palailla asiaan jossain määrin.

Tässä vielä Fimean sivulla oleva artikkeli matokontrollista.

Satunnaisia poimintoja

Hattulan koe

Kävimme Minnien kanssa taippareissa Hattulassa 24.9. Aamulla klo 5 herätys, lenkitys ja sitten autoilua. Kokeessa sattui ja tapahtui. Kunnon syysmyrsky iski paikkaan. Olisikohan pari ehtinyt

Lue lisää »

Mylliksellä

Käytiin koko rööri Mylliksellä torstai-iltana. Nikin kanssa uimme ja pojat kahlasivat sekä tutustuivat veteen. Otin Alfin syliin ja laitoin sen veteen pitäen sitä kiinni. Jalat

Lue lisää »

Selän takana

Vähän harmittaa kun kuulin jonkun puhuneen SNJ:n näyttelyssä, etten olisi saanut tuoda Nikiä sinne. Se oli liian vanha ja kärsi liikaa. Miksi tuo piti sanoa

Lue lisää »
Scroll to Top